Wednesday, July 27, 2011

SUMMER = Jaulah Kaherah

Assalamualaikum..

Okey..macam biasa..tajuk entry mesti ciplak yang kat FB punya album..hihi..it's ok..janji isi lam blog lagi banyak dari FB la..hari sabtu lepas bersamaan 23 Julai,aku n housemates mengambil keputusan yang super cool untuk menjelajah dunia Kaherah@Cairo.. :)

Destinasi waktu hari sabtu tu ialah Asfour,Hussein n City Star..kami meneruskan perjalanan dengan menaiki sebuah kereta Peugeot n berbekalkan seorang mushrif dari universiti Azhar cawangan Zagazig..perghh..xbleh blah essay aku ni..xpa la ek..terima ja la keSKEMAan aku di malam hari ni..hehe..skali skala ja..ok sambung..then kami tros g destinasi pertama iaitu Asfour..Asfour ni merupakan tempat menjual barang2 kristal yang superb shining..takott oo masuk kedai ni..ya laa..kalau la aku terlanggar mana2 chandelier lam kedai ni,x ka parah aku nak bayau..wuuuiii..mafish fulus oo..dengan eager nya,aku pon memerhati la beberapa perhiasan yang bagi aku sesuai nak bawak balik Malaysia..hmm..besday adik aku pon aku xbeli g time tu..macam best gak kalau carik hadiah dia kat sini..halamakk..kakak yang baek sunggoh.. :p

Dah2..xguna aku cerita panjang2..topik tetap sama gak..CARI BARANG UNTUK ADIK AKU..hehe..jom reveal gambo.. :D

Asfour..dunia kristal..

Aku n Mariati..Ti,sorry gambo separuh..den xperasan..hehe

Aku n my roommate,HANA.. >_<

Aku n Ina..adoii..possing aku bajet best..rasa cam nak bagi makan kasut ja..xreti possing tol..


Kejadian Super COMEL di Kaherah .
Bagi aku kes2 macam ni comel la..xtau la kalau korang kan..maybe kalau korang tengok sniri comel kot..ceni..pakcik yang bawak kitorang nek peugeot tu xbapa sure jalan kat Kaherah tu..untuk mengelakkan dari kami sesat,beliau pon bertanya la kepada beberapa orang yang berada di luar sambil memandu..kebetulan time tu jalan kat Kaherah sesak gak..peak hour kot..kan banyak kereta kat situ,so beliau pon jerit la panggil mana2 pemandu kat sebelah menyebelah yang dengar..kalau dorang tau,dorang pon tolong la jawab dengan besar hatinya..yang bestnya,bukan setakat sorang ja yang terangkan jalan tu,kadang2 sampai dua tiga orang skali tolong gtau jalan..aku rasa cam dah boleh buat sidang perhimpunan pemandu2 baik hati dah kat tengah2 sesak 2..kiowoo..haha..dengan adanya bantuan super comel dari pakcik2 len,kami pon berjaya sampai ke semua destinasi dengan selamat..syukran ya ammu!! :)

Next destination,HUSSEIN..Hussein ni lebih kurang sama spesies ngan pasar malam la..selalunya student2 yang nak balik Malaysia beli barang kat sini..banyak cket choice nak buat souvenior..aku pon x tertinggal dari beli barang kat sini..tapi xla banyak..kena bajet gak kan..aku student g..kalau aku kaya,dah lama aku beli satu Hussein ni..hakhakhak(gelak xikhlas)..
Yang best kat sini ialah GADOH ngan orang arab..hehe..bukan la gadoh sampai nak bertumbuk tu..gadoh mintak kurangkan harga ja..rugi la kalau xmintak kurang kan?? aku ni xdak la reti nau bahasa arab tu..boleh la setakat nak beli barang..bantai je cakap..janji maksud sampai..yang aku bangga siap bleh gadoh g..at last dapat gak harga yang aku nak..thanks ammu!! hehe..berbaloi saya gadoh ngan ammu..kami jalan kat sini sampai nak maghrib gak la..naseb bleh jamak..

Then g City Star..ni macam super market yang super besar gak..xlarat nak jalan dowh..dah la dari pagi jalan ngan bawak bag pack lagi..aku xdak pa nak cita sangat kat sini..keja makan jaa..hehe..pas abes makan n shopping makanan jugak,kami pon mengambil keputusan untuk tros ke rumah iefa(schoolmate aku) kat Hayyu Sabiek..kiranya kami dah xikut mushrif dah..jalan sniri2 ja..dah sampai umah iefa tu,hamek ko.......pas solat ja kami tros menelentangkan diri x hengat dunia kat atas tilam empuk yang disediakan oleh housemate iefa..thankz furaa.. :)

Haa..keesokan harinya la aktiviti yang paling best skali..kami tumpang umah iefa 2 sebenonye nak g Jaulah Maqam anjuran Perubatan Cawangan Kaherah di samping nak ziarah kawan skolah aku tu..hehe..serius best jaulah tu..ustaz yang bercerita tu pon besttt..kat bawah ni aku cita cket2 ek yang mana yang aku ingat sambil nengok gambo.. :p

Maqam Sayyidah Nafisah..keturunan Rasulullah S.A.W

Masjid Amr bin Al-Asr..pembuka kota Islam di Mesir..Subhanallah..seronok bila dapat pegi tempat2 hamba Allah yang solleh ni..

Maqam Imam Syafiei..rasa nak nangis bila ada kat sini..cuba la korang datang kalau ada kesempatan ek .. :)

Maqam Rabiatu Adawiyah,Maqam Mohd Ibnu Hanafiah,n Maqam Zunun Al-Misri..

Maqam Rabiatul Adawiyah..ibadahnya kepada Allah S.W.T bukan kerana takot dan untuk mendapat rahmat Allah tetapi kerana CINTAnya kepada Yang Maha Esa..

Dikatakan oleh sumber2 tertentu bahawa ni adalah serpihan batu Hajarul Aswad..wallahu'alam..

Maqam Imam Hassan Al-Banna..pengasas Ikhwanul Muslimin..

Maqam wali kecil,Asyraf Al-Rifai'..dilahirkan pada 1966 dan meninggal pada 1970..berjaya mengahfal Al-Quran dengan tajwid yang betol semasa berumur 3 tahun..MasyaAllah..

Masjid Sultan Hassan..digelar Piramid Islam sebab binaannya yang gah..memang lawa structure masjid ni..besar lak tu..

Haa..ni aku n iefa..hehe..jejak kasih lam Masjid Sultan Hassan..

K.A.M.I

ahli2 Jaulah Maqam Kaherah

me n my housemates.. :)

makan malam ngan housemate iefa di Cafe Baitul Hasanah..sedappp~


Dah tido lagi semalam kat umah iefa,hari isnin 25 Julai baru kami berangkat pulang..fiuhh..first time nek bas sniri n g tempat2 yang xpenah tau pon rupa dia macam mana..iefa antar kami depan bas nak g Ramsis..sblom sampai tu memang takot gak sebab aku xpenah tau pon Ramsis tu macam mana..naseb baek ammu bawak bas tu cakap..then,kami amek taxi ke 'Abud(tempat perhentian tremco)..ni satu lagi hal..aku n housemate memang no idea la 'Abud tu cena..haishhh..takott sunggoh..at last,sampai gak kami ngan selamat n kami pon pilih la tremco balik Zagazig desa tercinta..ceewaahh..Lagi Kejadian COMEL di Bumi Mesir.Waktu lam tremco nak balik Zagazig tu,ammu yang bawak tremco tu berenti jap..kat mana ntah..aku pon xtau..aku tros la menikmati keindahan pemandangan sambil dibuai angin yang xberapa nak sepoi2 tu..then,beberapa mamat yang kluar time tremco tadi berenti pon masuk la ke dalam tremco semula sambil membawa beberapa botol air yang telah diisi ngan air sejuk..waahh..dorang bawak air tu untuk kitorang semua yang da dalam tremco tu..comeelllnyaaa..even xlama pon dok lam tremco tu,tapi rasa cam family sniri..pakcik2 lam tremco pon baek2 ja..huhu..terharu sunggohh..At last,sampai la kami kat Zagazig desa tercinta tu..even xmacam Kaherah,maju n besar,tapi kami tetap mencintai desa Zagazig n makanannya yang superb sedapp..haha


~TAMAT~

No comments:

Post a Comment