Wednesday, February 1, 2012

TIRU!!!!!

Bismillah.

Setelah lama tak update,tetiba lak tajuk entry ntah apa-apa? Ada point ka nak cakap pasal ni?? InsyaAllah ada.heee.but it's just simple.

TIRU. A word that even a child maybe know da meaning. Kalau lah dia pernah dengar mak dia cakap "adik,time exam nanti jangan TIRU orang tau.buat seniri" or "Ecah,jangan dok gatai nak TIRU homework orang noh". Same goes to me.Aku dah kenal perkataan ni dari kecik lagi.Tapi semakin kita besar kita dapat tahu yang maksud untuk TIRU is not just about exam or study! Hari ni aku tak rasa nak cakap pasal study.So,sila buang jauh-jauh maksud TIRU yang kat atas tu ek. 

Let say,ada someone ni tiru gaya fesyen korang.Ya la,korang kan hot stuff,fashionista.sure la orang teringin nak ikut.aku ni sapa la nak tiru.HAHA.Pernah tak korang rasa 'arghhh.annoying AMAT la budak ni!' Pernah ke??
Kalau pernah,cuba korang tengok diri korang,ada tak apa yang korang buat tu benda yang baik.Contoh simple,fesyen yang korang pakai kat badan korang tu tutup aurat,kemas,selesa nak buat solat and sejuk mata memandang.So,jangan lah korang rasa tak suka kalau ada orang ikut cara korang tu.Weyh,susah la kalau setiap orang dalam dunia ni kena pakai fesyen lain-lain.Memang ada jugak yang guna pelepah kelapa kang.Yes,i know ada sesetengah orang yang dia suka lain dari yang lain.Dia tak suka ada orang lain yang macam dia.Tapi,boleh ka kita nak suruh dia stop buat benda yang kita tak suka tu?? Memang tak la.Aku cakap pasal fesyen sebab senang faham.Benda simple yang kita nampak hari-hari.

Contoh lain,kalau ada orang tiru cara kita,tiru apa yang kita buat or tiru pendirian kita.Memang xelok la sangat kan.Kita kena ada pendirian sendiri.Tapi dah apa yang kita buat tu baik,biar ja lah orang nak ikut pon.Tu kira kita dakwah secara tak langsung la kan.Aku penah rasa benda ni.Kadang-kadang hati aku yang jahat ni selalu geram gak,rasa annoying,tapi Allah S.W.T cepat-cepat ingatkan aku supaya tak lupa yang setiap perkara yang baik datang dari Yang Maha Esa.Bukan milik aku pon.Bila aku pikir camtu,baru aku rasa tenang and aku tak rasa tamak sebab nak jadi baik sorang-sorang.

So,hopefully korang yang kat luar tu jangan sekali pon pernah terpikir cam aku ek.cepat-cepat istighfar.Moga Allah S.W.T tunjuk jalan pada kita.wallahu'alam.

"Every time you get angry,you poison your own system"-Alfred A.Montapert


No comments:

Post a Comment