Wednesday, February 15, 2012

Bermusafir ke SINAI-DAHAB

Assalamualaikum..

Dah lama tak post.I knew it.Seriously malas.Sebelum ni,kalau pegi jalan mana-mana ka,mesti balik tu aku semangat abes nak update blog.My spirit beyond da imagination.Huk aloh skrang ni,malas bebenor.Tapi takpa.Bajet aku Fatin Liyana ke yang orang tunggu post aku?? Ke Hanis Zalikha yang orang comment xberenti?? Excuse me izyann.please come back to your senses.So,xpe la kan kalau aku post jarang-jarang pon?hehee.

Winter break kali ni,aku and housemate bermusafir ke SINAI and DAHAB.Still dalam Mesir jugak.Kalau nak tau,Sinai tu kawasan pergunungan yang famous di panggil Jabal Musa oleh masyarakat tempatan.Aku memang dah lama teringin nak pegi Sinai ni.At last dapat.Bertolak dari Zagazig bersama rombongan siswa AQ dengan 2 buah bas.Terasa diri begitu excited di situ.heee.Barang tak payah cakap la.Perempuan kan.Kalau bawak tu macam dah tak nak balik dah.haishh.Bila nak insaf ni??Okeyh,dalam bas xde yang menarik.Sampainya kami di Sinai,banyak aktiviti yang diaturkan.Melawat macam-macam tempat.Ustaz cakap,persiapan stamina nak panjat gunung.hehe.So,kena la jalan sikit.Kami dikehendaki berkumpul pada jam 12 tengah malam unutk sesi taklimat sebelum memulakan pendakian.Dah siap comey-comey ngan baju bubble masing-masing,siap mafla bagai,kami pon berkumpul untuk mendengar taklimat.Memang setebal mungkin la pakai.Angin yang bertiup malam tu,Subhanallah.Hanya Allah ja yang tahu,betapa sejuk and kencangnya.Even time kami pegi tu tak sejuk sangat,tu pon dah kira sejuk bagi aku.

********

Waktu start daki gunung,kami semua berada dalam kumpulan masing-masing bersama musyrif dan musyrifah.First-first tu okey lagi,tapi bila dah jauh berjalan,terasa penat dia.Aku mula la bermonolog dalaman time tu.Saja nak bagi semangat kat diri seniri.Banyak gak check point kami berenti nak rehatkan penat badan.Sepanjang pendakian kami ke puncak gunung,banyak benda yang aku dapat.Kebesaran Allah S.W.T yang tak tergambar dengan kata-kata.Unta-unta yang tak berhenti bekerja membawa penumpang,walhal kecuraman gunung tu,pada mulanya buatkan aku tak yakin dengan kebolehan unta untuk naik ke atas.Ya la,kaki dia yang panjang and tinggi berkali ganda dari aku.For me,we as a human are more stable then them.But NO.Their feet are really strong.Subhanallah.I saw it with my own eyes.Selain tu,aku tersentap seketika sebab betapa jauh dan curamnya perjalanan nak ke puncak gunung setinggi 2285 meter tapi Nabi Musa A.S boleh meneruskan pendakian untuk bermunajat kepada Allah S.W.T tanpa keluh kesah.Tu yang membuatkan aku tak putus asa nak daki sampai puncak even penat sekalipun.Sebelum sampai puncak,kena daki anak tangga dulu.Ada lebih kurang seratus lebih anak tangga yang terhasil daripada susunan batu-batu yang besar.Tinggi dan curam.Tu ja yang mampu aku gambarkan.Banyak kali jugak aku terduduk sebab badan melayang kena tolak angin.gayat seyh.Tak berenti aku berselawat ke atas junjungan besar nabi Muhammad S.A.W.Semoga Allah memudahkan pendakian aku.At last berjaya jugak sampai.Syukur ke hadrat Allah.Terbukti selawat ke atas nabi sangat-sangat membantu pendakian aku. :)

*********


Tengah hari tu,kami terus berangkat ke Dahab.Sepanjang perjalanan ,dalam bas xda benda menarik melainkan dengkuran para peserta yang terlebih penat setelah berjaya menawan puncak gunung.hehe.Aktiviti kat Dahab semuanya best-best.Quadbike,snorkeling,glass boat,shopping,makan seafood and main UNO! Malas nak ulas kat sini sebab kalau cita memang tak habes la.Aku pon lebih berminat nak cerita pengalaman naik gunung tu ja.So,target dah di capai.Eden boleh le tido skang ni.Kalau rajin aku upload pic sepanjang percutian. :)

Blog aku xda pa yang menarik pong.Saja nak share pengalaman sebagai pelajar perantauan. :) 

No comments:

Post a Comment