Thursday, September 29, 2011

cream puff and picture yang OVER :p (UPDATE)

Assalamualaikum..

Semalam aku kira macam g kelas memasak la jugak.Belajar buat cream puff ngan jiran aku yang comel,Cik Ila. Dia dah macam mak angkat aku lak.Baik woooo.Tinggal brapa hari ja lagi aku nak dok kat Malaysia bumi tercinta ni.So,kenalah isi hari2 dengan penuh bermakna.HEHE.Aku xsempat nak update resepi dia hari ni.Dah nak bertolak g Johor dah.Aku dah sampai Mesir nanti,aku update len k.Kalau lambat tu,harap maaf la ek..


Layan la gambo2 yang over ni dulu ek.. TATA~








CREAM PUFF
Bahan-bahan:

  • 1 cawan air (250ml)
  • 1/2 cawan marjerin/butter (120gm) *kalau buat 2 adunan,masukkan je seketul butter.jadik je :)
  • 1 cawan tepung naik sendiri (120gm) - ayak
  • 4 biji telur
Cara-cara:
  1. Panaskan air.Masukkan butter sehingga agak-agak mendidih.Kecilkan api.
  2. Masukkan tepung.Kacau sampai jadi seketul bola (macam gambar number 2 di atas ye).
  3. Angkat adunan tadi.Masukkan dalam bekas lain.Kemudian masukkan telur.Pukul hingga licin.
  4. Bahagikan ke beberapa adunan yang lebih kecil (guna sudu pon boleh) ke dalam tray.
  5. Bakar dalam oven dengan suhu sebanyak 200 degree celcius selama 30-35 minit.

SOS KASTARD
Bahan-bahan:
  • 1/3 cawan gula (80g)
  • 2 cawan susu cair atau susu segar
  • 4 sudu kastard (kalau nak sos cair,letak kurang dari 4 sudu pon boleh.agak-agak).
Cara-cara:
  1. Masak gula dan susu atas dapur dengan api yang perlahan hingga gula cair.
  2. Masuk tepung kastard yang dah dibancuh dengan sedikit air.
  3. Kacau sehingga likat.SIAP!!

Dah setel semua,boleh la masukkan sos kastard dalam cream puff tadi.yummyyy!! Ayah n mama saya sangat suka makan ini cream puff.HEHE.Sory lambat update.Baru pindah rumah,so lama gak xda internet.

~Just berkongsi resepi :))


No comments:

Post a Comment